
Τετραμηνιαίο Επιστημονικό Περιοδικό της ΕΕΜΥΥ
Διευθύντρια Σύνταξης: Γεωργία Οικονομοπούλου, MSc, PhD(c ), Πρόεδρος Δ.Σ. της ΕΕΜΥΥ, Board Member of EAHMΔημοσιεύτηκε: August, 2024
Ιδρύθηκε: 1989
ISSN: 1105-9311
EISSN: 2623-4785
Προσφάτως δημοσιευμένα άρθρα
Leveraging Pharmacovigilance to Build Trust and Strengthen Health Policy
During the first 2 years of the pandemic, the importance of drug safety in building trust between citizens and institutions for the protection of Public Health was highlighted. At the same time, it became apparent that there are many gaps in the education of healthcare professionals in reporting possible adverse events, making it even more difficult to implement measures protecting Public Health (such as vaccination) due to inadequate communication of basic concepts of Pharmacovigilance (PV) and patient safety to the general public. The above, combined with the chronic deficiencies in infrastructure and inadequate or even non-existent procedures, had significant implications both for the protection of Public Health and for the trust of citizens in the Healthcare system, the competent bodies and ultimately the institutions themselves.
In Greece, there is minimal education in Pharmacovigilance and its basic concepts, even in schools such as medicine, nursing and pharmacy. In recent years, some efforts have started at the postgraduate level, but overall, the weight given to this issue is quite inadequate. However, if we why we need Pharmacovigilance and think about how it could directly and indirectly improve the protection of Public Health, then it will be clear why it needs to be introduced in the education of future health professionals and become something like their second nature and way of thinking.
Συγγραφείς:
Δημοσιεύσεις τεύχους: 31 Αυγούστου, 2024
DOI: 10.54042/hr3245hhsma
Νοσηλευτική Ηγεσία σε Περίοδο Υγειονομικής Κρίσης: Διερευνητική Ανασκόπηση
Στη νοσηλευτική, ένα επάγγελμα που αντιμετωπίζει συνεχείς προκλήσεις όπως είναι η αυξανόμενη πίεση, η πολυπλοκότητα των υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης και η ανάγκη για αυξημένη αποτελεσματικότητα, οι πρακτικές ηγεσίας καθίστανται κρίσιμες για τη διατήρηση του προσωπικού και την παροχή ποιοτικής νοσηλευτικής φροντίδας. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η μελέτη της έννοιας της νοσηλευτικής ηγεσίας και η ανάδειξη της σημασίας της για την ικανοποίηση από την εργασία και την ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας σε περιόδους υγειονομικών κρίσεων. Πραγματοποιήθηκε διερευνητική βιβλιογραφική αναζήτηση στις βάσεις δεδομένων MEDLINE, Scopus και EBSCO. Ως λέξεις κλειδιά χρησιμοποιήθηκαν οι όροι "Nursing leadership", "nurses", "quality of care", "job satisfaction" και "pandemic", σε συνδυασμό με τους λογικούς τελεστές AND, OR και NOT. Τα κριτήρια ένταξης αφορούσαν εργασίες δημοσιευμένες κατά τη χρονική περίοδο 2020-2023, καθώς ο σκοπός ήταν να ερευνηθεί η περίοδος υγειονομικής κρίσης που προέκυψε το έτος 2020 λόγω της πανδημίας CoViD-19, στην αγγλική γλώσσα, που αφορούσαν αποκλειστικά την ηγεσία και το νοσηλευτικό επάγγελμα. Η μεθοδολογία βασίστηκε στο μοντέλο των έξι(6) σταδίων, που αρχικά προτάθηκε από τους Arksey και O’Malley.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, η αποτελεσματική νοσηλευτική ηγεσία, ειδικά σε περιόδους υγειονομικών κρίσεων, μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση των επιπέδων ικανοποίησης των νοσηλευτών από την εργασία, στη μακροπρόθεσμη διατήρηση του νοσηλευτικού προσωπικού και στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης νοσηλευτικής φροντίδας. Η ετοιμότητα των ηγετών να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες προκλήσεις είναι απαραίτητη για την υποστήριξη και την παροχή κινήτρων στο νοσηλευτικό προσωπικό. Συμπερασματικά, μέσω συνεχούς έρευνας, ανάπτυξης και εφαρμογής πρακτικών ενδυνάμωσης της νοσηλευτικής ηγεσίας, μπορεί να διασφαλιστεί ότι οι νοσηλευτές θα λάβουν την υποστήριξη και την καθοδήγηση που χρειάζονται για την αύξηση των επιπέδων ικανοποίησής τους από το εργασιακό περιβάλλον και τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης φροντίδας.
Συγγραφείς:
Δημοσιεύσεις τεύχους: 31 Αυγούστου, 2024
DOI: 10.54042/hr3252hhsma
Ενσυνείδητη Ηγεσία: Οδηγός στη Διαχείριση της Υγειονομικής Περίθαλψης
Οι οργανισμοί υγειονομικής περίθαλψης αποτελούν σημαντικό μέρος της κοινωνικής ζωής, εφόσον η ύπαρξή τους προστατεύει δύο από τα πιο βασικά δικαιώματα του ανθρώπου, που είναι η υγεία και η ζωή. Οι οργανισμοί υγείας θα πρέπει να οργανώνονται και να διοικούνται ως Οργανισμοί Υψηλής Αξιοπιστίας, βασικό χαρακτηριστικό των οποίων είναι η επιτυχής αντιμετώπιση δύσκολων συνθηκών, η αποφυγή λαθών και η συγκράτηση κινδύνων και αποτυχιών. Η προϋπόθεση της υψηλής αξιοπιστίας είναι εφικτή μέσω της ηγεσίας που χαρακτηρίζεται από τη φιλοσοφία της ενσυνειδητότητας. Η εφαρμογή της ενσυνειδητότητας στην οργανωτική διαχείριση δημιουργεί ηγέτες αντικειμενικούς, αποτελεσματικούς και αποφασιστικούς, ενώ οι εργαζόμενοι απολαμβάνουν υψηλό επίπεδο ευεξίας, χωρίς άγχος, περιττή ανησυχία και εξάντληση. Συνεπώς, οι οργανισμοί υγειονομικής περίθαλψης πρέπει να ακολουθούν ενσυνείδητη ηγεσία προ- κειμένου να δημιουργήσουν ενσυνειδήτο προσωπικό, το οποίο θα βιώνει μια κατάσταση οργανωτικής ευημερίας προς όφελος όχι μόνο του οργανισμού υγειονομικής περίθαλψης αλλά κυρίως των ασθενών και του οικείου και κοινωνικού τους περιβάλλοντος. Σκοπός αυτής της εργασίας είναι να αναλύσει έννοιες υψηλής αξιοπιστίας και να περιγράψει τη σημασία αυτών των εννοιών για τα νοσοκομεία καθώς αυτά εφαρμόζουν την ενσυνείδητη ηγεσία.
Συγγραφείς:
Δημοσιεύσεις τεύχους: 31 Αυγούστου, 2024
DOI: 10.54042/hr3260hhsma
Μέτρηση της Ικανοποίησης Ασθενών σε Γενικό Νοσοκομείο
Η γνώση της εμπειρίας των χρηστών υπηρεσιών υγείας αποτελεί στρατηγικό επιχειρησιακό παράγοντα επιτυχίας, λόγω της ικανότητας των ίδιων των ασθενών να αποτυπώνουν μια μοναδική (ατομική) εικόνα για τη λειτουργία του νοσοκομείου, πληροφορία που η αξιοποίησή της συμβάλει στη βελτίωση του οργανισμού. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η μέτρηση της αντιληπτής ποιότητας μέσα από τις εμπειρίες των ασθενών του Γενικού Νοσοκομείου Ρόδου. Συλλέχθηκαν 420 ερωτηματολόγια με δειγματοληψία ευκολίας (Ιούλιος 2022-Φεβρουάριος 2023). Χρησιμοποιήθηκε σταθμισμένο ερωτηματολόγιο ικανοποίησης των ασθενών. Διενεργήθηκε έλεγχος κανονικότητας και έλεγχος αξιοπιστίας (Cronbach’s alpha). Για τον έλεγχο των στατιστικών υποθέσεων πραγματοποιήθηκαν μη παραμετρικοί έλεγχοι Mann Whitney U και Kruskal Wallis, μονοπαραγοντική ανάλυση διακύμανσης (one-way ANOVA) με post hoc ανάλυση καθώς και ανάλυση παλινδρόμησης. Αξιοποιήθηκε το στατιστικό πακέτο IBM SPSS v.25. Tο επίπεδο της στατιστικής σημαντικότητας ορίστηκε ίσο με 0,05. Το δείγμα αποτελείται από 285 γυναίκες (68%) και 135 άνδρες (32%). Ο μέσος όρος ηλικίας ήταν τα 48,8 έτη (± 21,71). Σχεδόν το ήμισυ του δείγματος των ασθενών είχαν προγραμματισμένη εισαγωγή. Αρκετά υψηλή διαφαίνεται η συνολική ικανοποίηση (4,77± 0,34). Οι ερωτώμενοι εκφράζουν την ικανοποίησή τους στις παραμέτρους της υποδοχής και διαμονής (4,57±0,55), της ιατρικής παρακολούθησης (4,85±0,35), της νοσηλευτικής φροντίδας (4,91 ±0,28) και της γενικής εξυπηρέτησης (4,77±0,46). Το φύλο φαίνεται να σχετίζεται στατιστικά σημαντικά με την αντιληπτή ικανοποίηση από το περιβάλλον της φροντίδας, την επιμέλεια του σερβιρίσματος και τη συμπεριφορά του προσωπικού τροφοδοσίας. Η ηλικία και ο τύπος εισαγωγής φαίνεται να σχετίζονται στατιστικά σημαντικά με την αντιληπτή ικανοποίηση των ασθενών από τη συμπεριφορά των ιατρών, από την ποιότητα της νοσηλευτικής φροντίδας, από τη συμπεριφορά προς τους συνοδούς. Οι μεγαλύτερης ηλικίας ασθενείς δηλώνουν περισσότερο ικανοποιημένοι από τις οδηγίες που λαμβάνουν στο εξιτήριο. Συμπερασματικά, οι εμπειρίες των ασθενών αποτελούν πολύτιμη πηγή πληροφοριών για την ανάπτυξη στρατηγικών και πολιτικών βελτίωσης, που εστιάζουν στον ασθενοκεντρικό χαρακτήρα της φροντίδας. Η βελτίωση των εγκαταστάσεων, της υποδοχής και του περιβάλλοντος, η αναβάθμιση δεξιοτήτων επικοινωνίας του ιατρικού, νοσηλευτικού προσωπικού και λοιπού προσωπικού θα ενισχύσουν τα επίπεδα ποιότητας του υπό μελέτη Νοσοκομείου.
Συγγραφείς:
Δημοσιεύσεις τεύχους: 31 Αυγούστου, 2024
DOI: 10.54042/hr3266hhsma