Περίληψη
Η Πανδημία CoViD-19 έθεσε προκλήσεις για το ηλεκτρονικό εμπόριο και αύξησε την παρουσία των ηλεκτρονικών φαρμακείων, τα οποία βελτίωσαν την εμπειρία υγείας των καταναλωτών, μέσω της παροχής ευκολίας, αποτελεσματικότητας, μεγαλύτερης εμπιστευτικότητας και βελτιωμένης πρόσβασης σε προϊόντα φαρμακείου. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων των φαρμακοποιών φυσικών καταστημάτων για τα ηλεκτρονικά φαρμακεία και της πρόθεσής τους να δημιουργήσουν ηλεκτρονικό φαρμακείο στον απόηχο της πανδημίας CoViD-19. Πρόκειται για συγχρονική μελέτη που διενεργήθηκε το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω δομημένου ανώνυμου ερωτηματολογίου. Ο συντελεστής αξιοπιστίας Cronbach’s alpha βρέθηκε 0,70. Μη παραμετρικοί στατικοί έλεγχοι εφαρμόστηκαν για τη διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ των δημοσιογραφικών χαρακτηριστικών και των απόψεων των φαρμακοποιών σχετικά με τη δημιουργία ηλεκτρονικού φαρμακείου. Ο συντελεστής συσχέτισης Spearman εφαρμόστηκε σε κατηγορικές και διατακτικές μεταβλητές. Πολλαπλή γραμμική παλινδρόμηση εφαρμόστηκε για την επίδραση των δημογραφικών και των αντιλήψεων των φαρμακοποιών στην πρόθεσή τους να αναπτύξουν ηλεκτρονικό φαρμακείο. Το επίπεδο της στατιστικής σημαντικότητας ορίστηκε ίσο με 0,05.
Στην έρευνα συμμετείχαν 129 φαρμακοποιοί, 71 γυναίκες (55%) και 58 άνδρες (45%). Η πλειονότητα των φαρμακοποιών εμφανίζει θετική στάση στην τεχνολογία. Ενώ όλοι οι ερωτηθέντες αναγνωρίζουν τα οφέλη των ηλεκτρονικών φαρμακείων, αρκετοί παραμένουν ουδέτεροι ή διστακτικοί ως προς τη δημιουργία ηλεκτρονικού φαρμακείου. Με το βλέμμα στο μέλλον, ένα σημαντικό ποσοστό φαρμακοποιών που λειτουργούν σήμερα μόνο φυσικά φαρμακεία εκφράζουν θετική στάση απέναντι στην ανάπτυξη ενός ηλεκτρονικού φαρμακείου. Συμπερασματικά, η πανδημία CoViD-19 ώθησε ένα σημαντικό ποσοστό φαρμακοποιών στο να εξετάσει θετικά την ανάπτυξη διαδικτυακού φαρμακείου. Οι φαρμακοποιοί αναμένεται να λάβουν αποφάσεις προκειμένου να συμβαδίσουν με την τεχνολογική πρόοδο και να εξετάσουν την ηλεκτρονική εικόνα των φαρμακείων τους. Ως αποτέλεσμα, θα μπορούν να επωφεληθούν από τα πλεονεκτήματα που επιφέρουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα, ενώ παράλληλα θα παρέχουν στους καταναλωτές την επιλογή για τον τρόπο αγοράς των φαρμακευτικών προϊόντων,